Άγρια παιδιά (μτφρ. Κατερίνα Σχινά, εκδ. Μεταίχμιο) -
Το έχουμε ξαναπεί, τα βιβλία για εφήβους και νέους είναι η πιο αμφιλεγόμενη και πιο δύσκολη κατηγορία. Ο κίνδυνος του διδακτισμού, από τη μία, ο φόβος πρόωρης έκθεσης σε ενήλικα προβλήματα και αισθήματα, από την άλλη, κάνουν τα περισσότερα βιβλία του «είδους» να φαντάζουν μετέωρα και ανολοκλήρωτα, κατ’ εικόνα του κοινού στο οποίο στοχεύουν. Τα «Άγρια παιδιά», που διεκδίκησαν φέτος το πολύτιμο βραβείο Booker, αποτελούν εξαίρεση. Γραμμένο από την πλευρά ενός 11χρονου μετανάστη από την Γκάνα, το μυθιστόρημα του πρωτοεμφανιζόμενου Κέλμαν ισορροπεί στην κόψη μεταξύ αθωότητας και σκληρότητας, περιγράφοντας με ενάργεια τόσο των κόσμο των εφήβων όσο και των κόσμο των ενηλίκων, προκαλώντας το χαμόγελο μέσα σ’ ένα περιβάλλον σκληρότητας, βίας και ξενοφοβίας.
Μαρολίνα Βενέτσια, Χίλια χρόνια που ζω εδώ (μτφρ. Δήμητρα Κατσιμάνη, εκδ. Καστανιώτη) - Σε εντελώς άλλο μήκος κύματος κινείται το μυθιστόρημα της ιταλίδας σεναριογράφου και ποιήτριας με το εύηχο σαν ψευδώνυμο όνομα. Πρόκειται για το πρώτο μυθιστόρημά της, μια οικογενειακή σάγκα που φέρνει στο προσκήνιο πέντε γενιές γυναικών του ιταλικού Νότου – με τα ήθη και τις νοοτροπίες να θυμίζουν έντονα Ελλάδα. Εκατό και πλέον χρόνια, από το 1861 μέχρι την Πτώση του Βερολίνου, το 1989, παρελαύνουν μπροστά από τα μάτια μας, με ύφος λυρικό, συχνά συγκινητικό αλλά και συγκινημένο. Θα γνωρίσουμε τον προπάτορα και άρχοντα του χωριού Φραντσέσκο μέχρι και την τελευταία απόγονο, την Τζόια, που προσπαθεί να βρει τον εαυτό της μακριά από τους στενούς οικογενειακούς δεσμούς.
Ντάβιντ Ζάφιρ, Σαίξπηρ… έτσι ξαφνικά (μτφρ. Παναγιώτης Δρεπανιώτης, εδκ. Κλειδάριθμος) - Ανάλαφρο, αν όχι ελαφρύ, το δεύτερο βιβλίο του πετυχημένου γερμανού σεναριογράφου Ντάβιντ Ζάφιρ ακολουθεί τα χνάρια της πρώτης του επιτυχίας «Χάλια κάρμα». Η Ρόζα, μια δασκάλα με ζωή βαρετή και ανούσια, θα βρεθεί πρωταγωνίστρια μιας περιπέτειας πέρα από κάθε φαντασία. Πώς; Χωρίς καλά καλά να το καταλάβει, ένας υπνωτιστής –τις δυνάμεις του οποίου υποτίμησε– την στέλνει 400 και πλέον χρόνια πριν για να ξαναζήσει μια προηγούμενη ζωή της. Μόνο που τώρα θα βρεθεί «παγιδευμένη» σε αντρικό κορμί. Ο… κάτοχός του ξιφομαχεί και γράφει ασταμάτητα σονέτα και θεατρικά έργα. Το όνομά του: Γουίλιαμ Σαίξπηρ.
Τζερόνιμο Στίλτον, Με τα χίλια κεφαλοτύρια… κέρδισα στο ποντικολόττο! (μτφρ. Βίκυ Λιανού, εκδ. Κέδρος) - Για τους μικρούς αναγνώστες, αντίθετα, δεν δικαιολογούνται αμφιθυμίες. Ο αγαπημένος ποντικός Τζερόνιμο Στίλτον, του οποίου κυκλοφορούν ήδη πλέον των είκοσι βιβλίων, βρήκε καινούργια εκδοτική στέγη, σε αναζήτηση ακόμη μεγαλύτερου κοινού. Έτσι, από τον Κέδρο πλέον, κυκλοφόρησαν τους προηγούμενους μήνες τα τέσσερα πρώτα βιβλία της σειράς και θα ακολουθήσουν πολλά περισσότερα. Τα βιβλία με ήρωα τον Τζερόνιμο Στίλτον διακρίνονται για τη φρεσκάδα τους, τόσο χάρη
στην ιδιόμορφη τυπογραφία τους όσο και στη έξυπνη συνομιλία εικόνας και κειμένου. Προς επαν-ανακάλυψη.
Γιώργος Μητάς, Ιστορίες του Χαλ (εκδ. Κίχλη) - Ο πρωτοεμφανιζόμενος πεζογράφος φαίνεται να έχει πάρει όλα τα διδάγματα των μεγάλων μετρ: ακρίβεια, πίστη στον υπαινιγμό, τονισμοί στο ημίφως. Τρία μεγάλα διηγήματα τα οποία ενώνει ο τόπος, η βρετανική κωμόπολη ονόματι Χαλ, όπου και σπούδασε ο συγγραφέας, αλλά και ο χρόνος: κάπου στην ανατολή της νέας χιλιετίας. Ορισμένα από τα πρόσωπα που πρωταγωνιστούν στο ένα διήγημα τα βρίσκεις σε δεύτερους ρόλους σε κάποιο από τα άλλα, ωστόσο ο Μητάς δεν υπαινίσσεται κάποιου τύπου χαλαρή ενότητα. Κάθε διήγημα είναι αυτοτελές και πλήρες, ενώ από το πρώτο στο τρίτο ο συγγραφέας μοιάζει να ωριμάζει, να βαθαίνει, να ασκείται περισσότερο περνώντας από την υπαρξιακή κενότητα στον υπαρξιακό τρόμο.
Ο Κώστας Κατσουλάρης
είναι συγγραφέας και βιβλιοκριτικός.
kostas.katsoularis@gmail.com