2005-2012, ΠΕΡΙΟΔΟΣ Α'
Σας ευχαριστούμε
ΑRTA PRESS


ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΩΗΣ

Δημοσίευση: 08-04-2011 - Τεύχος: Τεύχος 60 (Απρίλιος 2011)



ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΝΤΙΝΟΣ ΓΙΩΤΗΣ

 

Γιατί ασχοληθήκατε με τον κινηματογράφο;

Από την στιγμή που έβαλα το μάτι μου μέσα στο βιζέρ μιας κάμερας Hi-8 στις καλοκαιρινές διακοπές πριν από δέκα χρόνια, όταν ακόμη ήμουν στο πρώτο έτος του Πολυτεχνείου, κατάλαβα ότι δεν είχα άλλη επιλογή. Η θέαση ενός νέου κόσμου ξαφνικά αποκαλύφθηκε μπροστά μου.

 


Ζούμε στην εποχή της εικόνας. Πιστεύετε ότι η τηλεόραση έχει επιβάλει,ανεπιστρεπτί, την εύκολη θέαση και, κατά συνέπεια, η τέχνη του κινηματογράφου παραμερίζεται;

Μάλλον το αντίθετο. Οι νέες αμερικάνικες σειρές γυρίσονται με κινηματογραφικό τρόπο από την σκηνοθεσία μέχρι τις συνθήκες παραγωγής. Ο θεατής πάντα εντυπωσιάζεται από ένα εικαστικό και άρτιο αποτέλεσμα. Όμως η τηλεόραση καθώς και ο κινηματογράφος μπορούν να αποτελέσουν και αποτελούν επικίνδυνα όπλα μαζικής αποπλάνησης. Σημασία έχει η χρήση τους. Όποιος τσυτίζει την τηλεόραση με την κακή εικόνα και το σινεμά με την καλή εικόνα, είναι αφελής. Και στα δυο πρέπει να μιλήσουμε συγκεκριμένα για το κάθε τηλεοπτικό ή κινηματογραφικό προιόν.

 

Ίντερνετ και κινηματογράφος. Τι είδους σχέση;

Μια σχέση οριζόντιας αλληλεπίδρασης αφού όλες οι ταινίες μπορούν να έχουν μια δεύτερη ζωή μέσα από την διάδοση τους στο internet (youtube, torrent, free view) αλλά και αισθητικής αναφοράς αφού το μέσο που είναι το δίκτυο μπορεί να φέρει αναφορές από το σενάριο μέχρι τον τρόπο κινηματογράφισης μιας ταινίας.

 

Βρίσκετε κάποιου είδους ευτυχία στην θέαση των ταινιών;

Αισθάνομαι μια αισθητική απόλαυση που αγγίζει τα όρια της ηδονής και του εγκεφαλικού οργασμού όταν η ταινία με συνεπαίρνει και μια αίσθηση εξάντλησης και βαθείας θλίψης όταν η ταινία αποτυγχάνει. Η θέαση μιας ταινίας για μένα είναι μια βιωματική εμπειρία και όχι ξόδεμα χρόνου.

 

Ποιοί σκηνοθέτες σας εντυπώθηκαν/επηρέασαν;

Αγγελόπουλος, Godard, Hakene, Fliegauf, Noe, Winterbottom, Trier, Bella Tar, ρουμάνικο σινεμά.
Ποιά η αλληλεπίδραση Επιστήμης και Τέχνης;Βαθειά και ιστορική η σχέση τους που δεν μπορεί να απσντηθεί σε λίγες γραμμές. Ας πούμε όμως ότι αν δεν ακολουθεί η μία την άλλη, τότε αυτόματα η επιστήμη γίνεται στείρα και η τέχνη επαναλαμβανόμενη.


Σε τι κατάσταση εκτιμάτε ότι βρίσκεται σήμερα ο κινηματογράφος στην Ελλάδα;

Μοιάζει σαν να γεννιέται ένα νέο ρέυμα το οποίο όμως δεν έχει καμία αισθητική συγγένεια, αλλά αποτελείται από ξεχωριστούς δημιουργούς που ο καθένας με τον τρόπο του δίνει μια οξυμένη γωνία της πραγματικότητας μας.


Τί θα αλλάζατε από την σημερινή εικόνα της Ελλάδας;

Δεν νομίζω ότι το ελληνικό σύστημα βελτιώνεται, αλλά ότι μονάχα ανατρέπεται. Δεν πιστεύω σε καμία ανάπτυξη διότι η ανάπτυξη μας έφερε εως εδώ. Δεν πιστεύω ότι υπάρχει καμία λύση στα πλαίσια της επιβίωσης του ίδιου του συστήματος. Πρέπει το σύστημα να ανατραπεί από αυτούς που υφίστανται καθημερινά την τραγωδία του.


Ποιά είναι τα σχέδιά σας για το άμεσο μέλλον;

Μια μεγάλου μήκους που εκτυλίσσεται όλη σε ένα θέατρο και μια μικρού που δεν θα παίζει κανένας ηθοποιός.


Ποιά συμβουλή έχετε κρατήσει για τη ζωή, ως μότο, απο τους γονείς σας;

Όποια δουλειά και αν κάνεις να την κάνεις με μεράκι.


Ο Γιώργος Ζώης, με καταγωγή από την Ήπειρο, γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα. Σπούδασε Εφαρμοσμένα Μαθηματικά και Φυσικές Επιστήμες και σκηνοθεσία κινηματογράφου στη Σχολή Σταυράκου και στην UdK στο Βερολίνο με υποτροφία του Ιδρύματος Γουλανδρή. Είναι πρωτοεμφανιζόμενος με την ταινία Casus Belli, το σενάριο της οποίας επιλέχθηκε στο Clermont Ferrand Film Festival το 2009, που θεωρείται το σημαντικότερο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους, καθώς και στο Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ Βενετίας.