2005-2012, ΠΕΡΙΟΔΟΣ Α'
Σας ευχαριστούμε
ΑRTA PRESS


Πλοήγηση “ο επιμένων... Ευρωπαϊκά”

Δημοσίευση: 03-03-2011 - Στήλη: Ψηφιακός Κόσμος - Τεύχος: Τεύχος 59 (Μάρτιος 2011)



Το ευρωπαϊκό σύστημα παγκόσμιας δορυφορικής πλοήγησης, ονόματι Galileo, θα τεθεί σε λειτουργία το 2014. Ο προπομπός του, ονόματι EGNOS, που βελτιώνει την ακρίβεια του GPS σε όλη την Ευρώπη, παρέχει ήδη υπηρεσίες σε διάφορους χρήστες, όπως οι γεωργοί, ο στρατός, οι διασώστες, κτλ. μέχρι και οι ποδηλάτες. Η Ε.Ε. άρχισε να αναπτύσσει τα δικά της προγράμματα δορυφορικής πλοήγησης πριν από δέκα χρόνια για στρατηγικούς και οικονομικούς λόγους. Σήμερα οι λόγοι αυτοί εξακολουθούν να αποτελούν τα πρωταρχικά κίνητρα για την υλοποίηση αυτών των προγραμμάτων. Αναγνωρίζοντας τον καθοριστικό ρόλο της δορυφορικής πλοήγησης στη σύγχρονη κοινωνία, τα κράτη μέλη συμφώνησαν ότι η Ευρώπη έπρεπε να διασφαλίσει την ανεξαρτησία της από το αμερικανικό σύστημα GPS και το ρωσικό σύστημα Glonass. Τα συστήματα Galileo και EGNOS ανήκουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στοχεύουν στην ικανοποίηση των αναγκών της στον οικονομικό τομέα και στον τομέα της ασφάλειας. Όπως το Διαδίκτυο, έτσι και η δορυφορική πλοήγηση αποτελεί οικονομικό καταλύτη για την καινοτομία και τη δημιουργία απασχόλησης σε ευρύ φάσμα τομέων. Σήμερα περί τα 800 δισ. ευρώ του ευρωπαϊκού ΑΕΠ βασίζονται στη χρήση της δορυφορικής πλοήγησης. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η παγκόσμια αγορά για τα εν λόγω προϊόντα και υπηρεσίες αυξάνεται με ρυθμό της τάξης του 30% τα τελευταία χρόνια και η αξία της αναμένεται να ανέλθει σε 240 δισ. ευρώ έως το 2020.


Η EGNOS και αργότερα το Galileo θα έχουν ως αποτέλεσμα να αυξηθεί κατά πολύ η διαθεσιμότητα και να βελτιωθεί η ακρίβεια των σημάτων πλοήγησης από το διάστημα. Οι χρήστες θα λαμβάνουν ταχύτερα πιο αξιόπιστα σήματα και θα είναι σε θέση να προσδιορίζουν τη θέση τους με ακρίβεια ενός μέτρου, ενώ το GPS επιτρέπει σήμερα τον εντοπισμό θέσης με περιθώριο λάθους αρκετών μέτρων. Συνάμα οι δέκτες οι οποίοι θα βγουν στο εμπόριο θα μπορούν να χρησιμοποιούν και τα 3 πλέον συστήματα προκειμένου να επιτύχουν μεγαλύτερη ακρίβεια. Χάρη στη μεγαλύτερη ακρίβεια, διαθεσιμότητα και αξιοπιστία, θα αυξηθούν οι δυνατότητες καινοτομίας τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους επιχειρηματίες. Για παράδειγμα, τα συστήματα μπορούν να χρησιμοποιούνται για τη βελτίωση των μεταφορών και των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης της Ε.Ε., καθώς και της διαδικασίας επιβολής του νόμου, της ασφάλειας στα σύνορα της Ε.Ε., της ασφάλειας των ειρηνευτικών αποστολών και πολλών άλλων εφαρμογών. Η EGNOS, η οποία λειτουργεί από τον Οκτώβριο του 2009, παρέχει ήδη οφέλη, όπως αύξηση της φυτικής παραγωγής χάρη στη μεγαλύτερη ακρίβεια όσον αφορά τη σπορά και τον ψεκασμό με λιπάσματα. Φέτος αναμένεται να εγκριθεί η χρήση της από τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες, παρέχοντας έτσι μεγαλύτερη ασφάλεια στους επιβάτες.

Εν τω μεταξύ, οι δύο πειραματικοί δορυφόροι του συστήματος Galileo βρίσκονται ήδη σε τροχιά. Η Ε.Ε. θα εκτοξεύσει τους πρώτους τέσσερις επιχειρησιακούς δορυφόρους φέτος και τον επόμενο χρόνο. Στη συνέχεια, θα εκτοξεύονται δύο δορυφόροι κάθε τρεις μήνες μέχρι την έναρξη των αρχικών επιχειρήσεων το 2014.


Το σύστημα Galileio προβλέπει δυο συχνότητες, η μια θα είναι ελεύθερη με κυκλικό σφάλμα 2-4 m , και μια που θα είναι επί πληρωμή και με ειδικούς δέκτες και που θα έχει κυκλικό σφάλμα 0,20 m για εξειδικευμένους πελάτες -Κυβερνήσεις -αεροπλοΐα -στρατός κλπ. Για τους απλούς χρήστες σαν εμάς αυτό σημαίνει ότι θα δούμε στα παρμπρίζ των αυτοκινήτων μας σύντομα πολύ πιο ακριβείς συσκευές πλοήγησης με επιπλέον δυνατότητες.