2005-2012, ΠΕΡΙΟΔΟΣ Α'
Σας ευχαριστούμε
ΑRTA PRESS


Social Networks

Δημοσίευση: 03-03-2011 - Τεύχος: Τεύχος 59 (Μάρτιος 2011)



Στις τελευταίες εξελίξεις στην Αίγυπτο όλοι συμφωνούν:
δεν θα ήταν τόσο μαζικές, ούτε τόσο δυναμικές χωρίς τα ηλεκτρονικά κοινωνικά δίκτυα, χωρίς τους bloggers και τις βιντεοπλατφόρμες. Για το λόγο αυτό και το καθεστώς Καντάφι απαγόρεψε την πρόσβαση στο Internet προκαλώντας τεράστιες αντιδράσεις και ακόμα μεγαλύτερο μένος. Χώρες όπως η Συρία και το Ιράν έχουν απαγορέψει την πρόσβαση στους πολίτες τους. Ας πάμε λίγο πιο πίσω, προκειμένου να δώσουμε έναν ορισμό για τα κοινωνικά δίκτυα: «Ένα κοινωνικό δίκτυο είναι μία κοινωνική δομή που συμπεριλαμβάνει κόμβους (που γενικά είναι φυσικά πρόσωπα ή οργανισμοί) οι οποίοι συνδέονται μ’ έναν ή περισσότερους παρόμοιου τύπου ή σχέσης, όπως αξίες, οράματα, στόχοι, ιδέες, οικονομικές συναλλαγές, εμπορικές συναλλαγές, φιλία.» Αν το καλοσκεφτείτε θα καταλάβετε ότι όλος ο κόσμος μέσα στον οποίο ζούμε είναι ένα κοινωνικό δίκτυο. Οι υπηρεσίες κοινωνικών δικτύων στο Internet δεν διαφέρουν και πολύ: έχουν στόχο την ανάπτυξη online εικονικών κοινοτήτων φυσικών προσώπων που μοιράζονται κοινά ενδιαφέροντα και / ή δραστηριότητες, ή που έχουν κοινό ενδιαφέρον στην εξερεύνηση των ενδιαφερόντων και δραστηριοτήτων άλλων. Θα κάνουμε μια μικρή “ανασκόπηση” σχετικά με τα πιο δημοφιλή.


Facebook:
Πρόκειται για τον αδιαφιλονίκητο Βασιλιά των κοινωνικών δικτύων. Το όνομα του ιστοχώρου βασίζεται στο βιβλίο που ορισμένα κολέγια στις Η.Π.Α. δίνουν στους πρωτοετείς φοιτητές όπου παρουσιάζονται όλα τα κύρια πρόσωπα του κάθε κολεγίου – πανεπιστημίου με στόχο τη καλύτερη εξυπηρέτηση των πρωτοετών. Ο Mark Zuckerberg ίδρυσε το Facebook με συμφοιτητές του και τους συγκάτοικούς του στο Πανεπιστήμιο Dustin Moskovitz και Chris Hughes όταν σπούδαζε στο Harvard University. Αρχικά η πρόσβαση στον ιστοχώρο ήταν περιορισμένη σε φοιτητές του Πανεπιστημίου Harvard, αλλά άνοιξε και σε άλλα Πανεπιστήμια της περιοχής της Βοστόνης, Ivy League, και το Stanford University. Σήμερα το facebook είναι ελεύθερο για όλους. Οι χρήστες μπορούν να συνδεθούν με δίκτυα χρηστών ομαδοποιημένα κατά πόλεις, χώρους εργασίας, σχολεία, περιοχές, κ.ά. Οι χρήστες μπορούν να προσκαλέσουν - προσθέσουν “φίλους”, να τους στείλουν μηνύματα και να ενημερώσουν τα προσωπικά τους προφίλ και να γνωστοποιούν τους άλλους για τις δραστηριότητες τους. Η επιτυχία του facebook είναι καθολική. Η αξία του υπολογίζεται στα 50 ΔΙΣΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ δολάρια και αριθμεί πάνω από μισό δισεκατομμύριο χρήστες. Το μείζον θέμα βέβαια είναι η προστασία των προσωπικών δεδομένων των χρηστών του έχει γίνει έντονο θέμα συζητήσεων. H ζωή του Mark Zuckenberg έχει ήδη γίνει ταινία.


Twitter:
To Twitter έχει τη δικιά του γλώσσα και συχνά αποκαλείται το “SMS του internet”. Ο λόγος είναι απλός: Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά του είναι η αποστολή και ανάγνωση ενημερώσεων άλλων χρηστών γνωστά ως tweets. Τα Tweets είναι καταχωρήσεις κειμένου μέχρι 140 χαρακτήρες σε μέγεθος. Οι ενημερώσεις παρουσιάζονται στη σελίδα του κάθε χρήστη και στις σελίδες άλλων συνδεδεμένων χρηστών οι οποίοι τον/την “ακολουθούν”. Οι αποστολείς των ενημερώσεων μπορούν να προσδιορίσουν τον κύκλο των “φίλων” τους που θα λάβουν γνώση των ενημερώσεων. Οι χρήστες μπορούν να λαμβάνουν ενημερώσεις μέσω του ιστοχώρου, SMS, RSS ή από εφαρμογές τρίτων σχετικά με το Twitter. Το Twitter έχει μία ανάπτυξη της τάξης του (κρατηθείτε) 1382% κάθε χρόνο.


MySpace:
Είναι ιστοχώρος κοινωνικής δικτύωσης με αλληλεπιδραστικό περιεχόμενο χρηστών που περιλαμβάνει φίλους, προσωπικά προφίλ, ιστολόγια, ομάδες, φωτογραφίες, μουσική, και video. Απευθύνεται κυρίως σε εφήβους και ενήλικες απ’ όλο τον κόσμο. Τον τελευταίο καιρό έχει επικεντρωθεί σε ότι έχει να κάνει με τη μουσική. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί τραγουδιστές και groups πλέον ανακοινώνουν και δημοσιεύουν τις καινούριες τους δουλειές στο MySpace (είναι το μοναδικό κοινωνικό δίκτυο που επιτρέπει το upload ολόκληρων mp3s).


LinkedIn:
Αποτελεί ίσως το μοναδικό εστιασμένο σε επιχειρηματικά ενδιαφέροντα κοινωνικό δίκτυο. Οι χρήστες μοιράζονται τις επαφές τους με το δίκτυο τους και μπορούν να αναζητήσουν δουλειά, ανθρώπους και επιχειρηματικές ευκαιρίες που συνιστώνται από κάποια άλλα μέλη του δικτύου καθώς και να συνομιλήσουν στα διάφορα groups. Παράλληλα οι εργοδότες μπορούν να καταχωρήσουν περιγραφές θέσεων εργασίας για πιθανούς υποψήφιους. Τον τελευταίο καιρό χρησιμοποιείται πολύ για ανεύρεση των κατάλληλων υποψηφίων. Μεγάλη παρουσία επίσης έχουν τα κοινωνικά δίκτυα και στην μακρινή Ασία. Καθώς τα χαρακτηριστικά τους είναι δύσκολο να αναγνωριστούν, εύλογα έχουν παραλειφθεί από το συγκεκριμένο άρθρο. Ένα είναι σίγουρο: Η κοινωνική δικτύωση στο internet έχει ενισχύσει και δημιουργήσει νέους τρόπους επικοινωνίας και το μοίρασμα των πληροφοριών. Οι
ιστοχώροι (websites) κοινωνικής δικτύωσης χρησιμοποιούνται καθημερινά από εκατομμύρια ανθρώπους, και φαίνεται ότι η ενασχόληση με τη κοινωνική μας δικτύωση στο internet θα είναι από τις καθημερινές μας δραστηριότητες (αν δεν είναι ήδη)...