2005-2012, ΠΕΡΙΟΔΟΣ Α'
Σας ευχαριστούμε
ΑRTA PRESS


Άραχθος

Δημοσίευση: 15-09-2010 - Στήλη: Τα Δημοτικά - Τεύχος: Τεύχος 54 (Σεπτέμβριος 2010)



Άραχθος

Η παραλαβή της μελέτης για την οριοθέτηση (στην πραγματικότητα διευθέτηση και όχι οριοθέτηση) της κοίτης του Αράχθου από το Δήμο Αρταίων (μ ε ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου) παρουσιάστηκε ως λύτρωση για τους κατοίκους και την πόλη. Γράφτηκε ότι ξεμπλοκάρει το σχέδιο πόλης και αξιοποιούνται περιουσίες , ενώ ο δήμαρχος Πάνος Οικονομίδης έσπευσε να δηλώσει ότι λύνεται ένα τεράστιο ζήτημα που ήταν τροχοπέδη για την περιοχή. Είναι όμως έτσι; Η μελέτη προβλέπει διευθέτηση της κύριας κοίτης του ποταμού με στενή διατομή 100-150 μέτρων, καθ΄όλο το μήκος και κατασκευή έργων εκτροπής των πλημμυρικών περιοχών , αμέσως κατάντη της Ιονίας Οδού προς ζεύγος σηράγγων, που θα οδηγούν στην κύρια κοίτη νότια του Τριγώνου.



Επειδή δεν συμμεριζόμαστε τον (προεκλογικό) ενθουσιασμό, μετά από μια πρώτη προσέγγιση, έχουμε να διατυπώσουμε μερικές παρατηρήσεις και ερωτήματα.



Η συγκεκριμένη μελέτη και οι προτάσεις που τη συνοδεύουν αφορούν αποκλειστικά στο τεχνικό-υδραυλικό επίπεδο. Το περιβαλλοντικό σκέλος της οριοθέτησης του Αράχθου, ως ποταμού, δηλαδή ως φυσικού σχηματισμού δεν έχει εξεταστεί. Οι αναφορές που γίνονται σε «περιβαλλοντική μελέτη» μάλλον αφορούν στη μελέτη των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, που πρέπει να συνοδεύει τα έργα και όχι στην περιβαλλοντική μελέτη που πρέπει να συνοδεύει τις οριοθετήσεις των ποταμών, όπου γίνεται αναγνώριση-αξιολόγηση του ποτάμιου και παρόχθιου οικοσυστήματος. Προς το παρόν αυτή δεν εμφανίζεται πουθενά. Δυστυχώς όμως χωρίς αυτή τη μελέτη, καμία οριοθέτηση και κανένα σχέδιο πόλης δεν μπορεί να προχωρήσει. Γιατί κανένας στο Δημοτικό Συμβούλιο δενέβαλε το θέμα της περιβαλλοντικής μελέτης; Αρκούσαν όλα όσα άκουσαν για να δεσμευτούν με την συγκεκριμένη λύση; Η προτεινόμενη λύση προϋπολογίζεται στα 65,1 εκ. ευρώ, χωρίς να αναφέρονται τα παράλληλα έργα και προϋποθέτει, λόγω έργων εκτροπής και σηράγγων, χωματουργικά έργα μεγάλης κλίμακας. Ποιος μας εγγυάται ότι το τελικό κόστος δεν θα υπερβεί το προϋπολογισθέν;



Ειδικά για την περιοχή του Τριγώνου προβλέπεται ότι τα αναχώματα θα είναι χαμηλότερα, διότι προτείνεται η διαπλάτυνση της κοίτης. Τι θα γίνει όμως στην περίπτωση που θα θελήσουν να οικοδομήσουν το τμήμα κατά μήκος του ποταμού; Τα αναχώματα δεν θα πρέπει να φτάσουν το ύψος των πολυκατοικιών; Δυστυχώς, από ό,τι φαίνεται, δεν επέρχεται καμίαλύτρωση ούτε για την πόλη ούτε για τους κατοίκους της περιοχής . Για να τελεσφορήσει η προτεινόμενη λύση θα πρέπει να περάσουν αρκετά χρόνια ακόμα. Θα πρέπει να γίνει η περιβαλλοντική μελέτη και κατόπιν να εγκριθεί σε όλα τα επίπεδα, πριν προχωρήσουν στη συνέχιση του Γ.Π.Σ. (ή τουλάχιστον πριν προχωρήσουν στην έγκριση του Γ.Π.Σ.). Τα περί ξεμπλοκαρίσματος του σχεδίου μάλλον εντάσσονται στη συνήθη προεκλογική εκστρατεία των υποψηφίων.



Η μοναδική διέξοδος στο χρόνιο και οξύ πρόβλημα της ένταξης της περιοχής στο σχέδιο πόλης ακούει στο όνομα της μερικής πολεοδόμησης, όπως αυτή προβλέπεται από το νόμο Τρίτση 1337/83. Δεν έρχεται σε αντίθεση με την εξελισσόμενη οριοθέτηση και επιπλέον αφήνει μια εκτεταμένη ζώνη πρασίνου κατά μήκος της κοίτης , αποτρέποντας τη δόμηση κοντά στην όχθη. Είναι η μόνη εφικτή και άμεσα εφαρμόσιμη λύση, η πραγματική λύτρωση στο πρόβλημα των κατοίκων και της πόλης και σε κάθε περίπτωση δεν χρειάζεται να περιμένει το Γ.Π.Σ.



Έχει ενδιαφέρον να ακούσουμε και την άποψη όλων των υποψηφίων δημάρχων, πάνω σε αυτό το κρίσιμο θέμα που δεν βασανίζει απλώς τους κατοίκους αλλά σχετίζεται με την ίδια τη φυσιογνωμία της μελλοντικής Άρτας.