Γρηγόρης Γκίκας - Πρόεδρος ΤΕΙ Ηπείρου
“Κάποιοι θέλουν να παριστάνουν τον καραγκιόζη σε άδειες αίθουσες”
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΝΤΙΝΟΣ ΓΙΩΤΗΣ
Κύριε Πρόεδρε, πήρατε πρόσφατα και συγκεκριμένα την 1η Φεβρουαρίου, μια απόφαση ως Διοίκηση του ΤΕΙ Ηπείρου για αναστολή της λειτουργίας του εαρινού εξαμήνου σε 7 από τα 13 τμήματα του ΤΕΙ. Για ποιό λόγο;
Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι δεν έχουμε πάρει καμιά τέτοια απόφαση. Δυστυχώς όμως κάποιοι διαδίδουν ψευδώς αυτήν την φερόμενη ως απόφαση, με σκοπό την παραπληροφόρηση. Κέντρα παραπληροφόρησης που σκοπό έχουν όχι την προβολή του Ιδρύματος αλλά απεναντίας τη μείωση του κύρους του στην τοπική κοινωνία και όχι μόνο.
Ισχυρίζεστε, δηλαδή, ότι δεν υπάρχει τέτοια απόφαση;
Βεβαίως. Η μόνη απόφαση που υπάρχει, σχετίζεται με το αυτονόητο, ότι στα τμήματα όπου δεν υπάρχουν φοιτητές και μόνο στο πρώτο εαρινό εξάμηνο σπουδών, να μην γίνουν αναθέσεις μαθημάτων σε εκπαιδευτικό προσωπικό.
Πως το λέτε, αφού δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα η υποβολή δηλώσεων, στις αρχές Μαρτίου, για να γνωρίζετε έτσι τον ακριβή αριθμό των σπουδαστών;
Το γνωρίζουμε, διότι υπάρχουν ορισμένα τμήματα που έχουν πάρει για την τρέχουσα ακαδημαϊκή χρονιά 2006-07 από κανέναν έως πενήντα σπουδαστές και για το εαρινό εξάμηνο δεν υπάρχει κανένας νέος σπουδαστής. Θα γνωρίζετε ίσως ότι τα ΤΕΙ λειτουργούν με δύο ακαδημαϊκά εξάμηνα, το χειμερινό και το εαρινό. Όσα τμήματα έχουν κάτω από 80 φοιτητές λειτουργούν με ένα εξάμηνο, το χειμερινό, άρα για το εαρινό δεν έχουν κανένα νέο φοιτητή. Επιπλέον αποφασίσαμε ότι εάν τα τμήματα κρίνουν απαραίτητο να γίνουν τα μαθήματα, διότι υπάρχει επαρκής αριθμός σπουδαστών που δεν τα πέρασε, μπορούν να το εισηγηθούν μέσω των συμβουλίων τους στη Διοίκηση προκειμένου να πραγματοποιηθούν.
Στην πράξη όμως αυτά τα τμήματα δεν θα κλείσουν; Βλέπετε να βρισκόμαστε σε μια αρχή του τέλους, όπως χαρακτηριστικά έχει ειπωθεί;
Μην συγχέουμε το αδιέξοδο των προβληματικών τμημάτων με μια αυτονόητη απόφαση της σημερινής Διοίκησης. Είναι άλλο το ένα και άλλο το άλλο. Εμείς λάβαμε μια λογική και αυτονόητη απόφαση, ότι δεν είναι δυνατόν να αναθέσουμε διδακτικό έργο, χωρίς διδασκόμενους. Η απόφασή μας αυτή είναι αποτέλεσμα μιας πραγματικότητας, δεν είναι η αιτία της.
Έχουμε ήδη οδηγηθεί στη σημερινή κατάσταση εδώ και τέσσερα χρόνια. Τα πτυχία που έχουν δοθεί στα γεωπονικά τμήματα είναι πολύ λιγότερα από εκείνα που έπρεπε να είχαν δοθεί. Άρα η αρχή του τέλους έχει ξεκινήσει παλιότερα και αναδεικνύεται σήμερα, με την εφαρμογή της βάσης του "δέκα" , κατά 4-5 χρόνια γρηγορότερα.
Η Γενική Συνέλευση του Τμήματος Ζωικής Παραγωγής σας επικρίνει διότι
" η φερεγγυότητα των διοικούντων έπιασε πάτο και καλεί τη Διοίκηση του ΤΕΙ να ανακαλέσει την απόφαση της που αφανίζει το μέλλον του Ιδρύματος, αφήνοντας το ΤΕΙ ΗΠείρου στη βορά της ανυποληψίας..." Τι έχετε να απαντήσετε;
Η Διοίκηση δεν έχει κανέναν σκοπό να αφανίσει το μέλλον του ΤΕΙ. Αυτά είναι ανοησίες. Κάνουμε έναν αγώνα για να αλλάξουμε μια τραγική πραγματικότητα και να αναστρέψουμε την κατάσταση υπέρ μας, ώστε να επιβιώσουμε στις νέες εξελίξεις. Ορισμένα μέλη της Γενικής Συνέλευσης του Τμήματος Ζωικής Παραγωγής το καλύτερο που θα είχαν να κάνουν είναι να μιλήσουν για τη δική τους φερεγγυότητα στην προσπάθεια αυτή. Πόσο συνεργάστηκε και τι αγώνα έκανε. Και τέλος να προβάλλουν τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα και να μας πουν ποια είναι, γιατί μέχρι τώρα δεν μας τα έχουν πει.
Γνωρίζετε ότι η βάση του "δέκα" θεσμοθετήθηκε πριν αναλάβουμε εμείς ως Διοίκηση; Από την προηγούμενη διοίκηση, ο Πρόεδρος και η Αντιπρόεδρος του ΤΕΙ Ηπείρου ήταν από το Τμήμα Ζωικής Παραγωγής. Καλώς ή κακώς όταν ήταν στη Διοίκηση χειροκροτούσαν την απόφαση του υπουργείου για τη βάση του "δέκα"! Δεν γνώριζαν ότι αυτοί πρώτοι θα αντιμετωπίσουν τα αποτελέσματα αυτής της συναίνεσης; Δεν είχαν προβλέψει τα προβλήματα και όταν αναλάβαμε εμείς άλλαξαν στάση και προσπάθησαν να μας επιρρίψουν ευθύνες για ανειλημμένες αποφάσεις. Γιατί δεν θωράκισαν και δεν ενίσχυσαν το τμήμα τους όταν έπρεπε, όταν όφειλαν να γνωρίζουν ότι δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις αλλαγές; Θέλουν δηλαδή να μας πουν ότι εμείς σε ενάμισι χρόνο προλάβαμε να κλείσουμε το τμήμα Ζωικής Παραγωγής; Μάλλον οι ίδιοι έχουν ως στόχο να μειώσουν το τμήμα τους στη συνείδηση του Έλληνα πολίτη.
Δεν νομίζω, κύριε Πρόεδρε, ότι θα επεδίωκαν να κλείσει το τμήμα, στο οποίο οι ίδιοι εργάζονται...
Δεν μπορεί ένα Τμήμα με πέντε σπουδαστές να λειτουργεί στο διηνεκές, σε βάρος όλων των υπολοίπων, ξοδεύοντας τα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου. Αύριο θα με ρωτήσετε τι κάναμε για να προστατεύσουμε το δημόσιο χρήμα. Η απαίτηση για λειτουργία τμημάτων μόνο με καθηγητές και χωρίς καθόλου φοιτητές είναι παραλογισμός. Οι σχολές μας είναι υψηλού επιπέδου, αλλά άλλο είναι αυτό και άλλο να αναθέτουμε μαθήματα σε τμήματα στα οποία δεν υπάρχουν φοιτητές. Ξεπερνάει κάθε λογική…
Λειτουργούμε μέσα από τα συλλογικά όργανα του Ιδρύματος και τους έχω θέσει όλους προ των ευθυνών τους. Η μήπως θέλουν να κάνουν τον καραγκιόζη σε άδειες αίθουσες; Ας απαντήσουν αυτοί που θέλουν να κάνουν αναθέσεις χωρίς να υπάρχουν φοιτητές. Βρίσκουν κάτι το θεμιτό σε όλη αυτήν την ιστορία, μπορεί να εξυπηρετηθεί κανένας εκπαιδευτικός σκοπός;
Ωστόσο σας κατηγορούν και για αυτό κύριε Πρόεδρε, δηλαδή ότι παρακάμπετε τα θεσμικά όργανα του Τμήματος και τους εκλεγμένους εκπροσώπους του.
Δεν παρακάμπτω κανέναν. Σέβομαι τις θέσεις και τις απόψεις τους και η αγωνία τους είναι και δική μας αγωνία. Μην επιθυμεί όμως κανένας να κοροϊδεύουμε και τον ίδιο μας τον εαυτό. Να κάνω πως δεν βλέπω τις εικονικές αναθέσεις μαθημάτων χωρίς να υπάρχουν φοιτητές; Είναι θέμα αξιοπρέπειας και σοβαρότητας και τους θέτω προ των ευθυνών τους: κύριοι αν δεν έχετε φοιτητές, δεν θα γίνουν αναθέσεις!
Επί της ουσίας τώρα, η απόφαση του Υπουργείου Παιδείας για την εισαγωγή της βάσης του "10" για την είσοδο των πρωτοετών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, σας βρίσκει σύμφωνο;
Έχω επανειλημμένως πει ότι η βάση του "10" δεν είναι προς τη σωστή κατεύθυνση από εκπαιδευτική άποψη, διότι με μια εξέταση κρίνεται ένας μαθητής ότι δεν μπορεί να σπουδάσει στην Ελλάδα και την ίδια στιγμή ο ίδιος μαθητής έχει τις προϋποθέσεις να πάει στο εξωτερικό. Τελικά η εισαγωγή της βάσης του "10" λειτουργεί σε βάρος των περιφερειακών ιδρυμάτων.
Η τοπική κοινωνία, και θα έλεγα το σύνολο σχεδόν των θεσμικών φορέων, αντιδρά στη διαφαινόμενη συρρίκνωση του ΤΕΙ, επειδή διαβλέπει ότι, εκτός των άλλων, χάνουν και έσοδα. Τι κόστος έχει αυτό για την τοπική ανάπτυξη;
Εκτιμώ ότι ο ρόλος της εκπαίδευσης στην περιφερειακή ανάπτυξη είναι ιδιαίτερα σημαντικός. Ανάπτυξη και εκπαίδευση πρέπει να είναι άρρηκτα συνδεδεμένες. Το ερώτημα είναι αν συμβαίνει, πράγματι αυτό, ή απλώς θέλουμε τους φοιτητές μόνο και μόνο για να εισρέει χρήμα στην τοπική οικονομία;
Για να γίνει μια σωστή ανάπτυξη, πρέπει οι εκπαιδευτικές μονάδες να αποτελούν ολοκληρωμένους ακαδημαϊκούς πόλους. Και προς την κατεύθυνση αυτή, εμείς κάναμε μια συζήτηση για τη δημιουργία ολοκληρωμένου ακαδημαϊκού περιβάλλοντος στο ΤΕΙ Ηπείρου. Αυτή τη συζήτηση την κάναμε με όλα τα μέλη της Ακαδημαϊκής Κοινότητας, τους φορείς της Άρτας, τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, το Δήμο, τους βουλευτές, το Επιμελητήριο και καταλήξαμε σε μια ολοκληρωμένη πρόταση, την οποία καταθέσαμε στο Υπουργείο Παιδείας , και μάλιστα η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου την αποδέχτηκε στο σύνολό της, ως πρόταση υποδειγματική και υλοποιήσιμη που θα έδινε διέξοδο στο αδιέξοδο που είχε βρεθεί το ΤΕΙ Ηπείρου με τη διασπορά των σχολών. Προτείναμε δηλαδή οι σχολές να βρίσκονται σε ένα συγκεκριμένο χώρο, π.χ. η Γεωπονική Σχολή να μην είναι κατακερματισμένη σε τμήματα και στην Άρτα και στην Ηγουμενίτσα.
Τότε για ποιο λόγο οι σχολές σήμερα είναι διασπαρμένες στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα και μάλιστα, όπως λέγεται, στην Πρέβεζα και στην Ηγουμενίτσα χαριστικά;
Κοιτάξτε, οι πολιτικοί έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στο να δημιουργηθούν ορισμένα τμήματα σε αυτές τις πόλεις. Στις σημερινές συνθήκες, η μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα του ΤΕΙ θα επιτευχθεί με τον χωροταξικό εξορθολογισμό του. Για το λόγο αυτό, προτείναμε τη συγκέντρωση συγγενών ως προς το γνωστικό αντικείμενο τμημάτων σε μια πόλη, να γίνουν συγχωνεύσεις και το σύνολο της Γεωπονικής Σχολής να είναι στην Άρτα. Να δημιουργηθεί επίσης και μια νέα σχολή, η Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών, με έδρα την Άρτα. Η Σχολή αυτή προτείναμε να αποτελείται από τρία τμήματα: Το Tμήμα Τεχνολογίας Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, το οποίο ήδη λειτουργεί στη ΣΔΟ ως Τμήμα Τηλεπληροφορικής και Διοίκησης και βρίσκεται σε διαδικασία μετονομασίας, το νέο Τμήμα Ηλεκτρονικής, η οποία αποτελεί γνωστικό αντικείμενο με ραγδαία ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια και το απαραίτητο για την ελληνική αγορά Τμήμα Τεχνολογίας Ιατρικών και Επιστημονικών Οργάνων. Τη δημιουργία νέων παραϊατρικών τμημάτων στην Ηγουμενίτσα. Τη συγκέντρωση της Οικονομικής Σχολής στην Πρέβεζα και καμιά μεταβολή στα Γιάννινα.
Ακόμα και έτσι όμως το ΤΕΙ Ηπείρου θα παραμείνει κατακερματισμένο.
Καλώς ή κακώς το ΤΕΙ Ηπείρου έχει τον σκοπό του και είναι κατακερματισμένο. Στηρίζει την οικονομία και την πνευματική ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών της Ηπείρου. Η προσπάθεια που γίνεται είναι να μην είναι κατακερματισμένο διοικητικά και Ακαδημαϊκά. Να υπάρχει συγκέντρωση τμημάτων σε μια σχολή, η οποία θα έχει έδρα συγκεκριμένη πόλη. Έτσι οι σχολές θα έχουν αυτοτέλεια και θα ικανοποιούν τον ακαδημαϊκό τους σκοπό ευκολότερα. Τώρα αν αυτό δεν επιτευχθεί τελικά, δηλαδή η συγκέντρωση των τμημάτων για την λειτουργία σχολών σε κάθε πόλη, δεν το γνωρίζω, όλα είναι ρευστά και όλα βρίσκονται σε εξέλιξη.
Η ΝΕ ΠΑΣΟΚ της Άρτας με ανακοίνωσή της μιλάει για ώρα μηδέν και καταλογίζει ευθύνες για τη σημερινή κατάσταση στο ΤΕΙ στην κυβέρνηση της ΝΔ. Πως το σχολιάζετε;
Η συζήτηση για τη βάση του “δέκα” είναι σαφές ότι είχε ξεκινήσει στο Υπουργείο Παιδείας, πολύ πριν από την εφαρμογή της και σε μεγάλο βαθμό είχε υποστηριχθεί ως σκέψη και από ένα μεγάλο μέρος της Ακαδημαϊκής Κοινότητας. Τώρα είναι μια πραγματικότητα, μέσα στην οποία πρέπει να λειτουργήσουμε αξιοπρεπώς. Γι’ αυτό το μόνο που θα ρωτούσα το ΠΑΣΟΚ, με αυτά τα δεδομένα, είναι το εξής: αν αναλάβουν ξανά τη διακυβέρνηση της χώρας θα κάνουν αναθέσεις σε καθηγητές που θα διδάσκουν σε άδεια έδρανα; Μάλλον όχι…
Κύριε Πρόεδρε, θα σας θέσω την ίδια ερώτηση που είχατε θέσει εσείς, ως εκπαιδευτικός, προεκλογικά στους υποψήφιους δημάρχους της Άρτας: "'με δεδομένη την τελευταία εξέλιξη στα ΤΕΙ που εκφράστηκε με τη δραματική μείωση των εισακτέων, ποιος πιστεύετε ότι πρέπει να είναι ο ρόλος του σε σχέση με το μέλλον της πόλης»;
Ο ρόλος τους είναι εκπαιδευτικός, αλλά και πολιτιστικός και οικονομικός και θα έπρεπε, υπό αυτήν την έννοια, να γίνουν διορθωτικές κινήσεις, συγχωνεύεις τμημάτων, έτσι ώστε να γίνουν ανταγωνιστικά, να οργανώσουν μεταπτυχιακά προγράμματα, προσελκύοντας το ενδιαφέρον για την πόλη της Άρτας. Ένα παράδειγμα: προτείναμε τα τμήματα Ζωικής Παραγωγής, Φυτικής Παραγωγής και Ιχθυοκομίας να αποτελέσουν ένα σύγχρονο τμήμα στο γνωστικό αντικείμενο της Βιοτεχνολογίας με τριάντα καθηγητές υψηλού επιπέδου, που θα αναγνωρίζεται από την ακαδημαϊκή κοινότητα και με μεταπτυχιακά προγράμματα, που θα προσελκύουν μεταπτυχιακούς σπουδαστές στην Άρτα. Έτσι, μέσω αυτής της εκπαιδευτικής αναβάθμισης, θα μπορούν ευκολότερα να επιτευχθούν οι οικονομικοί, πνευματικοί και πολιτιστικοί στόχοι της τοπικής κοινωνίας.
Ωστόσο ο αντίλογος σε αυτού του είδους συγχωνεύσεις είναι ότι οδηγούμαστε -όπως με χιούμορ αναφέρεται στην ίδια απόφαση της Γενικής Συνέλευση του Τμήματος Ζωϊκής Παραγωγής- στην πρότυπη παραγωγή χοιροτσιπούρας ή μπαρμπουνομαρμελάδας.
Με τέτοια ευφυολογήματα δεν προάγεται σοβαρός διάλογος. Είναι γεγονός ότι τα τέσσερα Τμήματα της Σχολής Τεχνολογίας Γεωπονίας εμφανίζουν σοβαρότατο πρόβλημα προσέλκυσης φοιτητών. Το ζήτημα αφορά όλα τα ομοειδή Τμήματα της χώρας, και όχι αποκλειστικώς το ΤΕΙ Ηπείρου. Σε διεθνές επίπεδο μάλιστα διαπιστώνεται ότι η οικονομική ανάπτυξη μιας χώρας ακολουθείται από ελάττωση του αριθμού των Τμημάτων με γνωστικό αντικείμενο σχετικό με τον αγροτικό τομέα. Στην Ελλάδα, αντιθέτως, εδώ και δέκα χρόνια τα αντίστοιχα τμήματα διπλασιάζονται. Η συνέχιση της λανθασμένης αυτής τάσης πρόκειται να οδηγήσει σε πλήρη απαξίωση των πτυχιούχων και κατά συνέπεια και των ίδιων των τμημάτων.
Η Σχολή Τεχνολογίας Γεωπονίας του ΤΕΙ Ηπείρου είναι στενά συνδεδεμένη με την παραγωγική διαδικασία της περιφέρειας που την φιλοξενεί. Η μεγαλύτερη παραγωγή χοιρινού κρέατος προέρχεται από την ευρύτερη περιοχή Άρτας – Πρέβεζας. Προτείνεται λοιπόν η συγχώνευση των Τμημάτων Φυτικής και Ζωικής Παραγωγής και Ιχθυοκομίας – Αλιείας σε ένα, με τίτλο Τμήμα Γεωπονικής Βιοτεχνολογίας, το οποίο θα λειτουργεί με 3 κατευθύνσεις.
Ξέρετε πως ονομάζεται το Γεωπονικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας; Γεωπονίας - Ιχθυολογίας. Και το δικό μας δεν μπορεί να προχωρήσει σε συγχωνεύσεις; Καλό είναι να αντιδρούν κάποιοι, αλλά η αντίδραση να μην έχει ως εφαλτήριο μόνο το δικό τους προσωπικό συμφέρον.