Ήταν Φεβρουάριος του 2004 όταν ο δευτεροετής φοιτητής του Harvard, Mark Zuckerberg, δημιούργησε το “The Facebook” σαν τόπο συνάντησης των συμφοιτητών του. Μέσα σε ένα μήνα πάνω από τους μισούς συμφοιτητές του ήταν μέλη του καινούριου Social Networking site.
Ακολούθησαν πολλά άλλα πανεπιστήμια, σχολεία, κτλ. ώσπου στις 11 Σεπτεμβρίου 2006, το facebook πια άνοιξε τις πύλες του στο ευρύ κοινό. Όλα τα υπόλοιπα είναι πια ιστορία.
Η εξάπλωση του facebook ήταν ραγδαία σε όλο τον κόσμο. Φυσικά μια τέτοια προσπάθεια χρειάζεται και τα αντίστοιχα fundings, και οι εταιρίες venture capital καθώς και άλλες εταιρίες (βλέπε Microsoft) εύσπευσαν να τοποθετήσουν τα χρήματα τους στο ανερχόμενο άστρο του facebook. Υπηρχε μάλιστα και άρνηση πώλησης του facebook για το “ευτελές” ποσόν των 750$ mil. USD. Ακούστηκε τότε ότι ο ιδιοκτήτης ζήταγε 2$ δις δολλάρια... Ίσως όχι και πολύ άδικα.
Χαρακτηριστικό γνώρισμα του facebook είναι η απλότητα που διακρίνει τόσο το διαδραστικό κομμάτι με τον χρήστη όσο και και ο τρόπος με τον οποίο ο χρήστης μπορεί να εισάγει τις πληροφορίες που τον αφορούν άμεσα. Σημαντικά χαρακτηριστικά αποτελούν τα photos, τα pokes, το wall και το status.
Επιπρόσθετα σημαντικό κομμάτι του facebook αποτελούν πλέον οι χιλιάδες εφαρμογές που έχουν κατασκευάσει χρήστες (ή και εταιρίες μερικές φορές...) βασισμένες στο Facebook Platform, ένα SDK το οποίο επιτρέπει στους software engineers να κατασκευάζουν εφαρμογές οι οποίες είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με τον πυρήνα του facebook και παρόλα αυτά να έχουν τη δική τους προσωπική υφή.
Έτσι υπάρχουν εφαρμογές οι οποίες σου επιτρέπουν εικονικά πάντα να πουλάς και να αγοράζεις του φίλους σου, να διακρίνεις αν ταιριάζει το γούστο σου με το φίλο σου, ακόμα και να γίνεσαι βαμπίρ και να δημιουργείς δικό σου στρατό! Οι εφαρμογές που έχουν γραφτεί είναι πραγματικές άπειρες και αποτελούν το θεμέλιο λίθο της επιτυχίας του facebook. Οι ανοιχτές πλατφόρμες άλλωστε κατά γενικό κανόνα έχουν επιτυχία.
Όμως δεν είναι όλα ρόδινα στο facebook. Πολλαπλά ερωτηματικά θέτει το γεγονός ότι προσωπικά στοιχεία εκατομμυρίων χρηστών του facebook είναι αναρτημένα στο web και στην διάθεση αδιάκριτων ματιών και data miners. Είναι πρόσφατο το παράδειγμα 2 φοιτητών από το MIT οι οποίοι μπόρεσαν να υποκλέψουν 70.000 accounts.
Ακόμη στο disclosure agreement του το facebook δηλώνει τρανταχτά ότι μπορεί να χρησιμοποιήσει αν θέλει τα στοιχεία για λογαριασμό τρίτων ή να τους τα παραδώσει. Το facebook φυσικά αρνείται ότι έχει κάνει ή ότι πρόκειται να το κάνει, διατηρεί όμως το δικαίωμα. Πάνω από 70 εκατομμύρια χρήστες είναι πλέον στο facebook το οποίο μεγαλώνει με εξωφρενικά γρήγορους ρυθμούς. Με το friend finder σίγουρα θα βρείτε και κάποιον γνωστό σας..